fredag den 21. juli 2017

Budapest – You da' best!

 
Budapest var en spontan beslutning. En last-minute last-option. Vi pakkede vores kufferter uden forventninger og rejste uden større planer. Og selvom vi kom hjem igen uden vores kufferter, kom vi hjem så meget rigere. For Budapest viste sig at være en god beslutning. Den bedste beslutning i lang tid, faktisk.

Budapest er en bjergtagende smuk by. Hvorend man kigger hen, er der skønhed; gamle dekorative skilte, spøjse butikker, pastelfarvede bagerier, og dekorative udskæringer og figurer mejslet ind i bygningsværker. Alting forekommer gammelt og gotisk; men også elegant. I det jødiske kvarter er der mange nye bygninger og messingfarvede mindeplader til ære for holocaustofrer, langs floden på Pest-siden er der caféer og liv, på Buda-siden fylder overdådige slotte og palæer, og små gule sporvogne tøffer forbi i ét væk. 
Der er så meget historie og så mange seværdigheder i Budapest, og jeg bilder mig slet ikke ind, at jeg har set dem alle. Hvert gadehjørne byder på eventyr, sjove restauranter og flotte bygninger. Nico og jeg oplevede flere gange, at vi gik afsted for at se én ting og endte med at bruge tid på noget helt andet. Vores dage har været fyldt til randen med god mad, åndedrætsfrarøvende arkitektur, lokkende sidegader og også lidt solskinsdaseri i byens mange parker.

Åh! Jeg har så meget at fortælle og så mange billeder at dele. Stay tuned.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar