fredag den 17. november 2017

#Fredagsbog – uge 46

Sjældent har en fredag været så tiltrængt som denne! Efter sidste weekends BogForum-hurlumhej, har ugen på arbejde været lang. Det føles som om, jeg har sprunget en weekend over i forbifarten – hvilket jeg jo sådan set også har. I dag har jeg dog haft en fridag som kompensation for sidste weekends arbejde. Og sikke et dejligt afbræk! Jeg har brugt dagen på at sove længe, gå en lang tur i det smukke vejr, hente en ny julerød strik på posthuset, få styr på hjemmets roderi ... og på at læse.
Jeg har nemlig færdiglæst John Greens Turtles All the Way Down (som endte med, at jeg fældede tårer i morgentoget. Den var så rørende), og er gået i gang med endnu en af de bøger, jeg havde med mig hjem fra London. En af de helt særlige af slagsen.

Udgivelsen af Philip Pullmans The Book of Dust er en stor litterær begivenhed. Det er absurd at foregive andet. Pullman har talt om den bog – og angiveligt skrevet på den – i over ti år. Og fans af His Dark Materials-trilogien har ventet åndeløst. Personligt havde jeg næsten opgivet håbet ... Men så dukkede bogen op alligevel. Imod alle odds.
The Book of Dust finder sted, før Det gyldne kompas starter. Det er en slags forhistorie – og dog, føles det som om, man skal have læst Det gyldne kompas for at forstå den. Jeg er endnu kun en femtedel inde i den store bog, men jeg er allerede overvundet. Det er fantastisk at være tilbage i Lyras Oxford-univers, hvor menneskesjæle er levende dyriske væsener, og hvor alting er sært lig vores egen verden og dog overhovedet ikke. Siderne vender næsten sig selv, og jeg nyder hvert eneste ord. Det er sådan en længe ventet fornøjelse.

I aften har jeg i øvrigt masser af læsetid, for jeg er alene hjemme. Nico er ude at spise med nogle kollegaer, og jeg er egentligt ikke i humør til selskab. Jeg har haft lidt brug for at restituere efter den seneste uges mange gøremål og mange(!) mennesker og smalltalk. Så i stedet drikker jeg spandevis af te, tænder stearinlys og bladrer lidt. Måske finder jeg også tid til en fjollet rom-com, inden jeg går i seng. Aftenen er på sin vis stadig ung. 

Hvad læser du lige for tiden? Og kan det anbefales? Jeg håber, I alle får en fantastisk weekend! 


4 kommentarer:

  1. I read it two weeks ago on a really long flight. It was amazing, felt like being 12 again and reading Northern Lights for the first time.

    Waiting to see what you think when you finish reading the whole thing :)

    Joanne

    SvarSlet
    Svar
    1. It feels exactly like that to me as well! I love being back in Pullman's world! Now I'm about half way and I'm so torn between wanting to devour the whole thing and wanting it to last longer ...

      Slet
  2. Jeg har gang i Bronzenøglen pt. (der er nr. 3 bind i serien), som varmt kan anbefales.
    Ellers har jeg for relativt nylig færdiggjort Magnus Chase & De Nordiske Guder, som jeg synes er endnu bedre end Percy Jackson. Dén glæder jeg mig til flere af :) Lyder skønt med en masse læsetid i vente.
    Hvor er jeres sofa forresten fra? Ser dejlig og flyderagtig ud!

    - A

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, det lyder så fint! Jeg har hørt så meget godt om Rick Riordans bøger. De skulle være så sjove. Jeg har bare endnu ikke haft tid til at læse dem endnu ...

      Og det er sådan en skøn sofa – men den er *så stor*. Fylder næsten halvdelen af vores stue. Se den her: http://www.xl-mobler.dk/dagligstue/sofaer/u-sofaer/trendy-u-sofa-10.html

      Slet